Resa till Vietnam

Vietnam 2010-2011

Mer bilder från Vietnam

Vår resa till Vietnam med en flygtid på 11 timmar från Arlanda till Saigon gick av stapeln 28 Dec2010.

Det började med en liten försening på 2 timmar men det var ok, när vi väl var i luften så blev vi serverade drinkar och middag och på det somnade vi gott.

Vi landade i Saigon kl 10.40 och det var ca 30 grader varmt, vi hade då en lång bussresa framför oss till Phan Thiet, närmare bestämt 5 timmar.

Vi checkade in på Sea Lion Beach Resort & Spa, ett 4 stjärnigt hotel som var helt ok.
När vi kom fram till vårt hotel vid Hàm Tièn stranden var klockan ca 17.00, då var det skönt med en dusch och en god middag på hotellet och efter det en god natts sömn.

Vi vaknade upp till en härlig värme på ca 25 grader som steg under dagen, vattnet i poolen var skönt att svalka sig i och havet var rent och behaglig temperatur, dock en del vågor med undervattens strömmar så jag ville inte släppa Isabella(10år) helt själv.

Maten var god och människorna trevliga och alltid med ett leende på läpparna.
Maten var billig ute på restaurangerna, på restaurang Bao Luàn där vi ofta åt vår lunch kostade maträtten ca 15-20kr. Så en lunch för 3 personer med en flaska vin och kaffe med glass kostade ca 150kr.
Det smakade otroligt gott med fried rice och grönsaker, skaldjur och deras hummer smälte i mun.
Det var roligt att få känna sig som en miljonär när man växlade pengar, ibland tog man ut ca 2 miljoner Dong.

Jag såg att när vi körde igenom Saigon, Ho Chi Minh City som staden heter nu hade nästan alla munskydd och jag trodde ju naturligtvis att det var för alla
avgaser. Även i vår lilla by/stad hade de flesta som åkte omkring på mopeder munskydd, jag frågade vår guide men han sa att i första hand var det för att skydda sig från solen, Vietnameserna har svårt att förstå att vi vill åka dit för att sola och utsätta oss för solen för de tycker man blir ful om man är solbränd.

Vi var på några utflykter som Ving anordnade, vi var till Tá Cù-berget där den 49 meter långa vilande Buddhan finns. Vi fick åka linbana över den tropiska regnskogen och det var häftigt, jag fantiserade om alla djur men såg tyvärr inga.
Vi var också med till Lotussjön och de magiska sanddynorna där vi fick åka kana på sanden, sedan vandrade vi i Fary Stream och beskådade de vackra sandformationer som bildats genom åren.
Under färden fick vi också besöka familjer där de tillverkade risnudlar och fisk såsproducenter, alla är otroligt vänliga och verkar ha en sådan gemenskap som jag tror vi går miste om i våra stressade liv där materiella saker ibland betyder mer än vänskap och familjer.

Vi gjorde även en egen utflykt då vi tog taxi till staden Phan Tièt där vi såg den skola som Ho Chi Minh undervisade i, vi stannade även vid fiskehamnen och såg alla färgglada båtar.

Resten av tiden var bara avkoppling för oss med otroligt god mat, bad, sol och motions slingor.

Jag vill nog gärna resa tillbaka till Vietnam men då se mer av landet, tex resa ut till den vackra paradis ön Phu Quoc, kolla gärna websidan http://www.vietnamportalen.se/phu_quoc.php
och även spendera mer tid i Saigon.

På vår hemresa åkte vi dagen innan och sov en natt i Saigon så vi fick känna av pulsen av storstaden. Där finns ju även de fascinerande Cù Chitunnlarna som byggdes upp under kriget, helt otroligt att de levde där, som en egen stad.

På tal om krig så var det nästan ett nytt krig som utbröt, sol stolskriget.
Människor går upp i ottan för att boka sina solstolar trots att det står skyltar om att man inte skulle göra så. Jag måste medge att när jag var ute och gick tidigt på morgonen ca 06.30 så var det folk som hade bokat med diverse saker, jag kände den lille djävulen krypa i mig och hade lust att ställa klockan ännu tidigare för att skapa lite oordning i ett gängs väl inrutade sol stolspositioner, men snäll och mesig som jag är lät jag bli.

Anyway Vietnameserna är otroligt vänliga och maten är gudomlig, so hopefully I will be back.